ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی
ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی

رونمایی از گنبد جدید حرم مطهر حضرت علی(ع) انجام شد


پس از ماه‌ها تلاش و کار شبانه روزی هنرمندان ایرانی و عراقی، گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) ترمیم و بازسازی شده و همزمان با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق(ع) در نجف اشرف رونمایی شد.
رونمایی از گنبد جدید حرم مطهر حضرت علی(ع) انجام شد گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) بعد از حدود 300 سال به دست هنرمندان و استادکاران ایرانی و عراقی ترمیم و بازسازی شد.

در آیین رونمایی از گنبد مطهر حرم علوی جمعی از مسئولان ایرانی و عراقی ازجمله رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، تولیت حرم مطهر علوی، امام جمعه اهواز، استاندار و شماری از مسئولان این استان، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف و جمعی از مسئولان عراقی، مدیران ستاد بازسازی عتبات عالیات و زائران عتبات عالیات حضور داشتند.

گنبد ترمیم و بازسازی شده حرم مطهر امام علی(ع) با محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر است و ترمیم خشت‌های این گنبد یکی از بزرگترین و مهم‌ترین پروژه های آستان علوی به شمار می‌رود. برای اجرای این پروژه 105 کیلوگرم طلای 24 عیار استفاده شده و در مجموع در هر خشت 20 گرم طلا به کار رفته است و تعداد رج‌ها (دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت‌ها نزدیک به 10 هزار عدد است.

با توجه به گذشت سالهای بسیار زیاد از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی، خشت‌ها و روکش طلای آنها دچار فرسایش و تخریب شده بود که از این رو تولیت حرم مطهر علوی با توجه به توانمندی هنرمندان کشورمان با همکاری و همگامی برادران عراقی پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام:


مقام معظم رهبری تاکید کردند: اگر متحد باشیم و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت کنیم، آمریکا و شبکه‌ی بدخیم خبیث صهیونیستی دیگر نمی‌توانند ملت‌ها را در پنجه‌ی خود بگیرند.
اگر در دنیای اسلام اتحاد باشد شبکه‌ی بدخیم صهیونیستی نمی‌تواند ملت‌ها را در پنجه‌ی خود بگیرد
؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار مسئولان نظام، میهمانان سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم تأکید کردند: امروز دو اراده در منطقه در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است، «اراده وحدت» و «اراده تفرقه»، و در این اوضاع حساس، «تکیه بر قرآن و تعالیم الهی پیامبر اعظم(ص)»، به‌عنوان داروی وحدت‌بخش، راه حل محنتهای دنیای اسلام است.

رهبر انقلاب اسلامی با تبریک میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله(ص) و ولادت با سعادت امام جعفر صادق(ع) افزودند: اهمیت وجود مقدس پیامبر اسلام به حدی است که پروردگار کریم در قرآن مجید به خاطر دادن این نعمت بی بدیل، بر بشریت منت می‌گذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به تعبیر قرآنی «رحمةً ‌للعالمین»، تعالیم پیامبر اعظم را راهی برای نجات همه بشریت خواندند و افزودند: دشمنان بشریت و صاحبان زر و زور با این تعالیم سعادت‌بخش مخالفند و به همین علت خداوند به پیامبر(ص) دستور می دهد ضمن خودداری از پیروی و سازش با کفار و منافقین، با آنان جهاد کن و بر آنان سخت بگیر.

ایشان افزودند: جهاد با دشمنان اسلام و بشریت البته به تناسب شرایط مختلف گاه نظامی، گاه سیاسی، و در شرایطی فرهنگی یا حتی علمی است و ملتهای مسلمان به‌خصوص مبلغان دینی و جوانان باید با مطالعه و شناخت تعالیم الهی به پیامبر خاتم(ص)، این مجموعه حیات‌بخش را مورد استفاده قرار دهند.

رهبر انقلاب با یادآوری تلاش روزافزون استکبار و استعمار برای تفرقه و تضعیف مسلمانان افزودند: دنیای اسلام امروز دچار گرفتاری‌ها و رنج های فراوانی است که «اتحاد، هم افزایی، تعاون و عبور از اختلافات مذهبی و فکری در زیر سایه مشترکات فراوان اسلامی»، راه حل این مشکلات و مصائب است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در صورت وحدت ملتها و دولتهای اسلامی، آمریکایی‌ها و صهیونیستها، توان تحمیل خواسته های خود بر مسلمانان را از دست می دهند و توطئه به فراموشی سپرده شدن فلسطین ناکام خواهد ماند.

ایشان، حمله و کشتار مسلمانان از میانمار در شرق آسیا تا نیجریه در غرب افریقا و رویارویی مسلمانان در منطقه بسیار مهم غرب آسیا را از نتایج توطئه‌های تفرقه انگیز مستکبران خواندند و افزودند: در این اوضاع و احوال، شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل دو لبه یک قیچی به آتش افروزی و اختلاف افکنی مشغولند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به رویارویی اراده شیطانی تفرقه با اراده عزت‌بخش وحدت گفتند: سیاست قدیمی انگلیسی ها مبنی بر تفرقه بینداز و آقایی کن، در دستور کار جدی دشمنان اسلام قرار دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاستها و اقدامات انگلیسی‌ها در دو قرن اخیر را به عنوان منبع شر و نکبت برای ملتهای منطقه مورد اشاره قرار دادند و یادآوری کردند: در روزهای اخیر انگلیسی‌ها در نهایت بی‌شرمی، ایران مظلوم و عزیز را تهدید منطقه نامیده اند اما همه می دانند که برخلاف این اتهامات، این انگلیسی‌ها هستند که همیشه منشأ و منبع تهدید و فساد و خطر و نکبت بوده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی، افزایش فعالیتهای ضد اسلامی مستکبران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را نشانه ترس آنها از استقرار و استمرار یک نظام اسلامی قدرتمند، پیشرو و الگو دانستند و افزودند: دشمنان حتی اگر ادعای نرمش، و ظاهری آراسته هم داشته باشند، در باطن به تمام معنا، وحشی و خشن هستند و ملتها باید برای مواجهه با این دشمنان بی اخلاق، بی دین و بی‌انصاف آماده باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «اتحاد» را مهمترین آمادگی مورد نیاز دنیای اسلام برشمردند و افزودند: همه فرَق اسلامی چه شیعه و چه سنّی، از ایجاد اختلاف حذر کنند و وجود نازنین پیامبر(ص)، قرآن مجید و کعبه شریف را محور وحدت و همبستگی قرار دهند.

رهبر انقلاب اسلامی، هوشیاری ملتها و دولتها در مقابل شیطنتهای سلطه گران را خواستار شدند و افزودند: چرا کشورهایی با ظواهر اسلامی حرف دشمنان را درباره تهدیدات و دشمنی‌های درونی جهان اسلامی قبول و به صراحت از سیاستهای آنها تبعیت می کنند؟

ایشان در پایان سخنانشان خطاب به ملت عزیز و امتحان‌داده ایران گفتند: «تداوم راه پرافتخار امام و انقلاب»، «ایستادگی در مقابل دشمنان» و «دفاع بدون ملاحظه از حق و حقیقت»، بی‌تردید عزت و سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان خواهد آورد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس جمهور سالروز ولادت شریف و نورانی پیامبر اسلام(ص) را روز دعوت به حق و همه فضائل اخلاقی دانست و افزود: سیره پیامبر اکرم(ص)، وسط‌گزینی بین حق و باطل نبود، بلکه ایشان در عرصه حق، یعنی بهترین مسیر را انتخاب می‌کرد و معنای اعتدال نیز همین است.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم افزایش پیشرفت مادی و معنوی در کنار یکدیگر گفت: امروز اقبال جوانان کشور به معنویت و حضور پرشور آنان در عرصه های معنوی بیش از گذشته شده و در عرصه پیشرفت مادی نیز براساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول سال به هفت ممیز چهار دهم درصد رسیده است.

آقای روحانی همچنین در خصوص اوضاع منطقه با اشاره به برخی گروهها و جریانها که به‌نام پیامبر رحمت، چهره دین را به ترور و خشونت آلوده کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملتهای مظلوم منطقه در مقابل تروریسم ایستاده و خواهد ایستاد.

رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی دولتهای اسلامی که از موفقیتهای مردم و ارتش در عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم اظهار نگرانی و ناراحتی می‌کنند، افزود: متأسفانه برخی دولتهای اسلامی به‌جای آنکه نگران مردم مظلوم سوریه و زنان و کودکان و مجروحان و آوارگان در حلب باشند، نگران سرنوشت تروریستها و به‌دنبال سالم خارج‌شدن آنها از حلب هستند.

آقای روحانی، سیره و راه پیغمبر اکرم(ص) را مبارزه با ظلم و تجاوز خواند و گفت: واگرایی کشورهای اسلامی، آنها را از عظمت و پیشرفت باز می‌دارد و تنها راه نجات دنیای اسلام، همگرایی و اتحاد است.

در پایان این دیدار جمعی از میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. 

موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان


رهبر معظم انقلاب، با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان موافقت کردند.
موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان در آستانه فرا رسیدن میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات «یک هزار و دویست و سی و یک» نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۱۲۳۱ نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوط واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌ بودند ارائه کرد، که مورد موافقت مقام معظّم رهبری قرار گرفت.

حضرت آدم کدام زمین را نفرین کرد؟


حضرت آدم چهل روز در فراق فرزندش گریست تا اینکه خداوند به او بشارتی داد.
داستان های قرآنی همواره پراست از نکات آموزنده.یکی از این داستان ها ماجرای هابیل و قابیل و کینه ای است که  قابیل از برادرش هابیل داشت.

پس از کش مکش های طولانی بین هابیل و قابیل سرانجام قابیل برادرش هابیل را به قتل رساند.  قابیل پس از دفن جسد برادرش که آن هم طی ماجرا هایی اتفاق افتاد، نزد پدرش آدم(ع) آمد. حضرت آدم(ع) از قابیل پرسید: هابیل کجاست؟ 

قابیل در جواب پدر گفت: من چه میدانم مگر مرا نگهبان او نمودی که سراغ او را از من میگیری؟

 آدم(ع) که از فراق هابیل سر به بیابان ها نهاد تا او را پیدا کند، هم چنان سرگردان می گشت اما چیزی نیافت تا اینکه دریافت او به دست قابیل کشته شده است .سپس با ناراحتی گفت: لنعت بر آن زمینی که خون هابیل را پذیرفت. این زمین در ناحیه جنوب مسجد جامع بصره قرار گرفته است. از آن پس آدم از فراق پسرش هابیل، شب و روز گریه می کرد و این حالت تا 40 شبانه روز ادامه می یافت.

بعد از این مدت خداوند به آدم (ع)بشارت داد که به جای هابیل فرزندی به او عطا می کند که آدم نام این فرزند را《هبه الله》گذاشت.

ویژگی‌های دانشجویان از نگاه رهبر معظم انقلاب


از نگاه مقام معظم رهبری دانشجویان دارای ویژگی‌هایی هستند که در این گزارش با این خصایص آشنا می‌شوید.
ویژگی‌های دانشجویان از نگاه رهبر معظم انقلاب
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت‌ در 24 آذرماه سال 1387 در بخشی از سخنانشان به بیان خصایص دانشجویان پرداختند.

بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار به شرح ذیل است.

حالا دانشجو به حیث دانشجو، عضو جنبش دانشجوئیاست. ممکن است آن کسی که خودش در تسخیر لانه‌ی جاسوسی فعال بوده، بعد از مدتی از کار خودش پشیمان شود - کمااینکه ما پشیمان‌شده‌هائی هم داریم! خیلی از کسانی که در جنبش دانشجوئی حضور داشتند، در برهه‌ی دیگری، گرفتاریهای زندگی و انگیزه‌های مختلف، ثبات قدم را از اینها گرفت - لکن حرکت بزرگ مربوط به دانشجوست، که این حرکتِ تسخیر لانه‌ی جاسوسی یکی از مهمترینِ این حرکات است.

حالا این یک تاریخچه است، تا امروز هم ادامه دارد. در تمام دورانهای مختلف، در طول انقلاب، حوادث گوناگون، لحظه‌های حساس و خطیر، حضور دانشجویان مؤمن، متعهد، عدالتخواه، باگذشت، توانسته فضا را در جهت صحیح هدایت کند. این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجوئی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی‌گری، ضد حاکمیت تجمل‌گرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است. در همه‌ی این سالهای انقلاب، حضور دانشجویان در این صحنه‌ها، حضور فعال و مؤثری بوده. دانشجوها گفتمان‌ساز بوده‌اند، فضای فکری ساخته‌اند، گفتمانهای سیاسی و انقلابی را در جامعه حاکم کرده‌اند، که در موارد زیادی این وجود داشته.

البته من قضاوتم روی بدنه‌ی دانشجوست. ممکن است افرادی، بخشهائی از مجموعه‌ی دانشجوئی جور دیگری باشند. نه تعجب میکنیم، نه انکار میکنیم؛ مطمئناً این است؛ اما بدنه‌ی دانشجوئی، طبیعت کار دانشجوئی و روحیه‌ی دانشجوئی، اینی است که عرض کردم. دانشجو ضد ظلم است، ضد استکبار است، ضد سلطه‌ی خارجی است، عاشق آرمانهای بزرگ است، امیدوار به رسیدن به این آرمانهاست. در واقع حضور قشر جوان، بخصوص دانشجو، موتور حرکت یک جامعه است. باید دانشجوها همیشه به این توجه داشته باشند و روی او برای آینده‌ی کشور حساب کنند.

یک جمله هم در باب تشکل‌های دانشجوئی عرض کنم. البته منظور تشکل‌های سیاسی، اجتماعی دانشجویان است؛ تشکل‌های علمی، بحث دیگری دارد. تشکل‌های دانشجوئی نقش‌آفرینند؛ بدون تردید. منتها باید توجه داشت که تشکل دانشجوئی، حزب به این اصطلاحی که امروز در دنیا هست و احزاب با آن اصطلاح شناخته میشوند، نیست و با آن فرق دارد؛ تشکل دانشجوئی با حزب فرق دارد. احزاب و سازمانهای سیاسی در وضع رائج و متعارف عالم، تشکیلاتی هستند که برای رسیدن به قدرت به وجود آمده‌اند. احزاب در دنیا اینجورند. یعنی مجموعه‌هائی تشکیل میشوند برای اینکه قدرت سیاسی را در جامعه در دست بگیرند. این خاصیت حزب این است. تشکل‌های دانشجوئی مطلقاً برای این به وجود نمیآیند و نمیخواهند قدرت را در دست بگیرند. تشکل‌های دانشجوئی برای رسیدن آرمانها به وجود میآیند که فراتر از مسئله‌ی به قدرت سیاسی رسیدن و حکومت را به دست گرفتن، است. این - قدرت سیاسی - برایشان مطرح نیست. البته احزاب بدشان نمی‌آید که از این مجموعه‌های دانشجوئی برای رسیدن به قدرت استفاده کنند. به نظر ما این، روا نیست و خودِ دانشجوها باید به این توجه داشته باشند. احزاب میخواهند چیزی به دست بیاورند، قدرت را کسب کنند. دانشجوها غالباً با فعالیتهای دانشجوئی، جان خودشان، توان خودشان، نشاط خودشان را مایه میگذارند و چیزی تقدیم میکنند؛ آن جائی که لازم بشود، جان را تقدیم میکنند؛ کما اینکه دیدید.

ضمناً تشکل‌های دانشجوئی فرصتی هم برای دانشجو ایجاد میکند برای کار دسته‌جمعی. و من به کار دسته‌جمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو میدانم؛ کسب مهارتهای گوناگون؛ مهارتهای سیاسی، اجتماعی. و توجه دارید شما جوانان عزیز؛ چه برادرها، چه خواهرها، که دانشجو محاط به انواع خدعه‌ها و گردابهای گوناگون است؛ محاط به انواع خطرهاست. در کشور ما لااقل اینجور است. یکی از اهداف توطئه‌های استکباری در کشور ما، بلاشک دانشجوها هستند. علتش هم معلوم است؛ در کشور ما نسبت جوان، نسبت بسیار بالائی است، نسبت دانشجو هم نسبت بالائی است و دانشجو نقش‌آفرین است؛ هم در زمینه‌های علمی، هم در زمینه‌های سیاسی. آن کسانی که برای این کشور و برای این ملت خوابهائی دیده‌اند، ناچارند روی دانشجوی ایرانی سرمایه‌گذاری کنند؛ از جاذبه‌های غریزی گرفته تا فریبهای سیاسی، تا دکان‌داریهای بظاهر معنوی - عرفانهای ساختگی - که انواع و اقسام این چیزها وجود دارد. تشکل‌ها میتوانند مصونیت‌بخش باشند؛ میتوانند دانشجو را از افتادن در گردابهای مختلف و منجلابهای مختلف نجات بدهند و حفظ کنند. این، نقشی است که تشکل‌ها میتوانند ایفاء کنند. مسئولین تشکل‌ها که نامهای مختلفی دارند و با عنوانهای مختلفی کار میکنند، باید همه در این هدف، خودشان را سهیم بدانند: کمک به دانشجو.

و دیگر اینکه، تشکل‌های دانشجوئی مواظب باشند هدفهایشان را گم نکنند. هدفهای اصلی تشکل‌های دانشجوئی همان چیزهائی است که بر روی طاق بلند جنبش دانشجوئی نوشته شده: ضدیت با استکبار، کمک به پیشرفت کشور، کمک به اتحاد ملی، کمک به پیشرفت علم، حضور و شرکت در مبارزه و پیکار همگانىِ ملت ایران برای غالب آمدن بر توطئه‌ها و بر دشمنیها؛ اینها هدف اصلی است؛ این را باید فراموش نکنند. البته تشکل‌ها از بدنه‌ی دانشجوئی هم خودشان را نباید جدا کنند؛ یعنی اینجور نباشد که تشکل، موجب تقسیم دانشجوها بشود. به دانشجوها نزدیک باشند. بحث در باب مسائل دانشجوئی را که طولانی هم شد، من همین جا خاتمه میدهم.