ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی
ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی

ورود S300 به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست



رئیس جمهور گفت: موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی را در برجام به دست آوردیم که یکی از این موارد پیروزی اخلاقی ملت ایران بود.


ورود S300 در شرایط امروز جهان یک کلمه رمز است/حل مسئله  PMD و برجام پیروزی فنی و اخلاقی ملت ایران بود، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی‌های این وزارتخانه در حوزه هوایی بازدید و به ایراد سخنرانی پرداخت.

گزیده‌ای از سخنان رییس جمهوری در مراسم روز صنعت دفاعی:

* نقش وزارت دفاع در کمک به تحقق برجام برجسته بود

*ورود اس 300 به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست

*واهی بودن اتهام ساخت سلاح کشتار جمعی توسط ایران به جهان ثابت شد

*حل مساله پی ام دی و برجام، پیروزی فنی و اخلاقی ملت ایران بود

*ثابت کردیم بدخواهان ما دروغ می گویند

*فاصله ما با صنعت دنیا هر روز باید کمتر شود

*ساخت موتور توربوجت ملی، گام بزرگ کشور در صنعت هوایی است

*اعتبارات صنعت دفاعی بیش از دو برابر افزایش یافت

*رهبری شجاع، ملت یکپارچه و نیروهای مسلح قدرتمند، زمینه ساز استحکام در مذاکرات بود

*ثبات و امنیت خود را حفظ و به همسایگان منطقه ای در شرایط سخت کمک کردیم

*قادر به خرید و ساخت سلاح های مورد نیاز هستیم

*پیام ما به همسایگانمان این است که قدرت دفاعی و توانمندی ما به ضرر آنها  نیست. ما به نفع مسلمان‌ها تلاش می‌کنیم

*خواست ما دوستی با همسایگان و همه کشورهای مسلمان است


روحانی گفت: در زمینه موشک‌ها و پهپادها کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. ورود S300 به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست. اولین نامه‌ای که درباره S300 نوشتم در سال 1368 بود. در سال 68 نامه‌ای به رهبری نوشتیم که نیاز به اس 300 داریم.

وی افزود: در برجام موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی به دست آوردیم که یکی از این موفقیت‌ها پیروزی اخلاقی ملت ایران بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به مسئولان وزارت دفاع خسته نباشید می‌گویم که به خاطر تلاش های تأثیرگذار و ارزشمندی که در برجام داشتند چرا که این مهم یک کار عظیمی بود و بسیاری از نیروها و کارگزاران نظام در بخش‌های مختلف آن تأثیرگذار بودند که وزارت دفاع از جمله آنها بود.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: همواره در طول 13 سال ما را به این متهم می‌کردند که به صورت مخفیانه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی هستیم یک بار در ماجرای حملات شیمیایی و الحاق ما به کنوانسیون آن و بازرسی‌های آن مقطع زمانی که از ایران انجام شده است.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: به دنبال این اقدامات برای‌مان ثابت شده که دشمنان‌مان تهمت‌های ناروا و واهی را نسبت به ما روا داشته‌‌اند و ما هیچ وقت دنبال ساخت سلاح شیمیایی نبودیم.

روحانی با اشاره به موضوع دیگری که غرب بر مبنای آن ایران را مستحق فشارها و قطعنامه‌ها می‌دانست گفت:تبلیغ آنها علیه ایران این بود که می‌گفتند کشور ما مخفیانه اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای می‌کند! می‌دانیم که در پرونده PMD و طی آن بار بزرگی بر دوش وزارت دفاع بود، برای اینکه ثابت شود دشمنان ما دروغ می‌گویند به ده‌ها سوال آژانس پاسخ دادیم و باید بگویم که حل شدن مسئله PMD در اصل پیروزی اخلاقی ایران بود.
 
وی تأکید کرد: براساس PMD آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نسبت به گذشته پرونده هسته‌ای ایران دیگر بحثی ندارد و این پرونده بسته شده است، کاری که ما امروز داریم مربوط به آینده و اجرای برجام خواهد بود که این امر یک پیروزی حقوقی، فنی و اخلاقی است که جمهوری اسلامی ایران بدست آورد. 

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همه توان فنی و حقوقی خود را برای بسته شدن این پرونده به کار گرفت، باید گفت که کار بزرگی هم بود، اگر از همه چیز برجام بگذریم این یکی را نمی‌توان منکر شد که دروغگویی بدخواهان ما و انقلاب اسلامی بر جهان ثابت شد.

رئیس قوه مجریه افزود: مقام معظم رهبری فتوایی را مبنی بر نامشروع بودن بکارگیری سلاح هسته‌ای صادر کردند و ما توانستیم به این فتوا عمل کرده و آن را به دنیا اثبات کنیم.

روحانی اضافه کرد: به نظر بنده بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در تاریخ مسائل جمهوری اسلامی ایران بود، این کار با تلاش مسئولان و صاحب نظران صورت گرفت و از این بابت از همه پرسنل وزارت دفاع تشکر می‌کنم. 

وی افزود: امروز اگر می‌خواهیم رابطه علمی با مؤسسه‌ای برقرار کنیم باید توجه داشته باشیم که آیا این شرایط نسبت به گذشته فرق کرده یا خیر. اگر شرایط ما متحول شده به آن معنا است که برجام فضای جدیدی را در زمینه فناوری‌های پیشرفته و پیچیده به وجود آورده است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید در این زمینه تلاش و فعالیت کنیم و در مسیر خودکفایی گام برداریم، البته همین عملکرد کشور را چندین سال به جلو می‌برد.

وی با بیان اینکه باید فاصله‌ها را با دنیا و صنعت دنیا جبران کنیم، بیان داشت: رونمایی از نخستین موتور توربوجت بدان معناست که گام بلندی را صنعت دفاعی برداشته ایم، کم کم در حال ورود به بخش‌های تخصصی هستیم البته اگر مسلط شویم ممکن است موتور هواپیما از جای دیگری خریداری کنیم البته این مورد در صورتی که توانمند و قدرتمند شویم مشکلی ندارد.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: اساس مسئله باور و ایمان به کار است. عقب ماندگی‌های تاریخی در کشور وجود دارد که می‌توان آن را جبران کرد. روحیه جهاد و ایمان و باور به اینکه قادر هستیم به اهدافمان دست یابیم اساس اصلی است. البته اساس هر موفقیت و پیروزی از سوی خداست و خداوند به همه ما توفیق و روحیه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: هر 31 مردادی که در طول 2 الی 3 سال گذشته به مردم ایران خدمت کردیم در زمینه فناوری‌های مختلف گامی به جلو برداشتیم. این دولت با همه سختی‌های موجود در زمینه بودجه، اعتبار و امکانات نسبت به نیروهای مسلح چیزی را مضایقه نکردیم و اعتبار بنیه دفاعی ما امسال بیش از دو برابر نسبت به سال 92 بود در حالی که سال گذشته میزان این اعتبار نزدیک به دو برابر بود.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: دولت در همه سختی‌ها اولویت مربوط به بنیه نیروهای مسلح و نیروی دفاعی را مورد توجه قرار داده و از توانمندی دفاعی آگاه است، بنابراین اگر قادر هستیم در دنیای سیاست پشت میز مذاکره با طرف مقابل بنشینیم و مذاکره کنیم در مرحله اول به لحاظ قدرت ملی، وحدت ملی، ملت یکپارچه، حضور رهبری شجاع و همچنین نیروی مسلح توانمند است.

وی ادامه داد: کشور ما اقتصادی دارد که با اتکا به آن می‌توان روی پای خود ایستاد. در سال گذشته تمام کشورهای تولیدکننده نفت دچار مشکل بودند به طوری که قیمت پول ملی روسیه و آذربایجان از نصف کمتر شد یا تورم کشوری مثل ونزوئلا سه رقمی شد و یا کشوری همچون عربستان با چالشی مواجه شد که می‌بایست از بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود استفاده کند.

روحانی با اشاره به وضعیت امروز منطقه و جهان افزود: فضایی که امروز در این سطح برای ایران به وجود آمده فضایی است که بر آن بهتر می‌توان از استعدادها نیروها و فرصت‌هایی که برایمان به وجود آمده بهترین بهره‌برداری را کرد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: کشورمان تنها کشور در منطقه‌ای است که با قدرتی در یک سال گذشته با همه محدودیت‌ها با توجه به کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی 1.3 داشت که امیدواریم امسال این رشد بهتر شود.

روحانی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال رشد اقتصادی 4.4 بود و بر این اساس هدف‌گذاری ما تا پایان سال رشد اقتصادی 5 درصد است بر این اساس در تورم روند کاهنده را ادامه دادیم و به تورم یک رقمی رسیدیم که این کار بزرگی در اقتصاد و فناوری بود.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: کشورمان در راستای فرهنگ مقاومت و ایستادگی به کمک ملت‌های دیگر منطقه رسید که همواره امنیتشان در خطر بود و ما توانستیم در شرایطی سخت آنها را کمک کنیم بر این اساس کمک‌های ما در کشورهای منطقه موثر بود و منجر به شکست تروریسم و دشمنانمان شد.

وی با بیان اینکه ما همواره به دنبال توانمندی در زمینه صنعت دفاعی هستیم اظهار داشت: نیروهای مسلح باید در جهت بازدارندگی و دفاع موثر دشمن را پشیمان کنند بر این اساس توانمندی ما باید بازدارنده بوده و دشمنانمان چشم طمع به کشورمان نداشته باشند، بنابراین در شرایط مبادا باید دفاع موثر کنیم تا دشمن تنبیه و پشیمان شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه صنعت دفاعی کشور باید همواره به صنعت کشور کمک کند تصریح کرد: رابطه بسیار خوب علم و فناوری با وزارت دفاع بسیار با ارزش است براین اساس شرکت‌های دانش بنیان و متخصصین آن باید با صنعت دفاعی متصل شوند و همیشه آن گام اول در تحرک صنعت و تکنولوژی دنیا باید با نیروهای مسلح باشد.

روحانی افزود: در بخش الکترونیک و اینترنت نیروهای مسلح بودند که مسیر را باز کردند تا بخش‌های دیگر نیز در این صنعت گام برداشته و در جهت تجاری سازی فعالیت کنند. امروز در زمینه پهپاد، موشک و انواع آن در نیروهای زمینی، هوایی و دریایی موفقیت‌ها و حرکت‌های خوبی انجام شده است.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: امروز رابطه ما با دنیا برای خرید و ورود تسلیحات و از جمله سامانه موشکی اس 300 یک کلمه رمز در شرایط امروز منطقه و جهان است. 

دستگیری عناصر متواری تیم تروریستی تکفیری در غرب کشور


وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری عناصر متواری تیم تروریستی تکفیری در غرب کشور خبرداد.
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری عناصر متواری تیم تروریستی تکفیری در غرب کشور خبرداد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

با توفیق الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، متعاقب ضربه به تیم 
تروریستی تکفیری در غرب کشور در تاریخ 25 و 26 مرداد 95 ، با پیگیری های اطلاعاتی به عمل آمده سایر عناصر متواری گروه، شناسایی و در تاریخ 95/5/28 دستگیر شدند. 

همچنین در اقدام مشترک سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای جان بر کف قرارگاه نجف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سایر مخفیگاه ها و دپوی گروه شناسایی و مقادیر قابل توجهی کیت و ریموت های الکترونیکی، سلاح کلاش، سلاح ام 6 آمریکایی، نارنجک، کمربند و جلیقه انفجاری، چاشنی الکتریکی و وسایل ساخت بمب و وسایل مرتبط که برای اقدامات تروریستی در داخل کشور مخفی شده بود کشف شد.

حضور هواپیماهای روسی در ایران تصمیم نظام


وزیر دفاع گفت:حضور هواپیماهای روسی در ایران تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.
 سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در محل این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر دفاع در این نشست به تشریح آخرین دستاوردها و برنامه‌های وزرات دفاع در تجهیز و پشتیبانی از نیروهای مسلح و موضوعات دیگر مرتبط با این وزارتخانه خواهد پرداخت.

سردار دهقان گفت: یکی از مواردی که در دولت یازدهم در بالاترین سطح سیاسی میان روسای جمهور ایران و روسیه پیگیری شد، بحث بر سر موشک های S-300 بود.

وی در خصوص موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر این موضوع نیز اظهار داشت: شکایت قبلی بنا بود زمانی که طرف مقابل قرارداد را به طور کامل اجرا کرد پس گرفته شود که ما هم این کار را کردیم.

دهقان در عین حال افزود: البته اگر در ادامه مسیر روسها این قرارداد را اجرا نکنند حق شکایت خواهیم داشت.

وزیر دفاع گفت: روس ها می‌خواستند بجای S-300، سامانه S-400 و آنتی 2500 بدهند که ما قبول نکردیم.

وی گفت: ارتباط ایران با روسیه در جهت ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود که به خواست دولت سوریه و همکار دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت.

وزیر دفاع ادامه داد: داعش امروز نفس‌های آخر را می کشد و در آینده نتیجه اقدام ایران و روسیه در سوریه را خواهید دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های سعودی در قبال مسایل منطقه تصریح کرد: عربستان در تمامی زمینه ها در یمن شکست خورده و در باتلاق فرو رفته است.

وزیر دفاع گفت:: به نااهلان سعودی اعلام می کنیم منافقین آنقدر نحس هستند که با هرکه پیوند برقرار کنند این نحوست به آنها نیز منتقل می‌شود.

دهقان ادامه داد: ترکیه نیز به یکی از پایگاه‌های عمده حمایت از داعش تبدیل شده بود اما آنها دیدند که سرمایه گذاری‌شان به باد رفته و امنیتتشان به خطر افتاده و امروز دولت ترکیه به این واقعیت رسیده و دیده که چه ظرفیتهایی علیه اسلام به کار رفته است.

سردار دهقان در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص لایحه ششم توسعه و جای خالی حوزه هوایی در این برنامه نیز گفت: آنچه در این لایحه از طرف دولت مطرح شده، همه جوانب های دفاعی را در بر می گیرد و در آن اصل بازدارندگی مد نظر بوده است.

وی افزود: ما سالهای قبل در حوزه هوایی و جنگنده سرمایه گذاری جدی نکردیم اما در 3 سال اخیر فصل جدیدی در این حوزه گشوده  شده است.

وزیر دفاع ادامه داد: ما زیرساختهای لازم برای تولید هواپیماهای جنگی را داریم و دفاتر طراحی ما در بالاترین سطح قادرند هر نوع پرنده ای را طراحی کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: گلوگاه ما در این حوزه، موتورهای هوایی بود که اولین موتور هوایی ملی را فردا رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: هواپیمای کوثر 88 نیز که یک هواپیمای آموزشی است را در مراحل پایانی تولید داریم که تا پایان امسال پرواز خواهد کرد.

وزیر دفاع اظهار داشت: ما توانسته‌ایم هواپیمای صاعقه را خودمان طراحی و تولید کردیم و قادریم در هواپیماهای غربی و شرقی -چه در موتور و چه در باقی سیستمها- اصلاحات جدی کنیم.

دهقان ادامه داد:در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم چراکه همه زیرساختها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده ای را به دست خواهیم آورد.

وی تاکید کرد: ما همه نیازهایمان را خودمان تامین می کنیم و اگر این امکان نبود، آنها را می خریم و روسیه می تواند یکی از کشورهای هدف برای خرید باشد.

دهقان در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و تروریستها در سوریه بوده است.

وزیر دفاع از نمایش سامانه موشکی «باور373» در نمایشگاه فردای صنعت دفاعی خبر داد و گفت که این سامانه آماده تست است و امسال نیز عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی سامانه‌ای رونمایی می شود، این سامانه باید جدید باشد نه سیستم ارتقا یافته.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: محصولات نظامی ایران به 5 قاره جهان صادر می‌شود.

وزیر دفاع درخصوص تعامل دولت با نیروهای مسلح نیز گفت: آقای روحانی خودشان سابقه در نیروهای مسلح دارند و دولت هیچ کوتاهی در این خصوص نکرده است.

سردار دهقان همچنین از سفر قریب‌الوقوع وزیر دفاع چین به ایران خبر داد.

وی گفت: جنگنده قاهر313 در مراحل نهایی ساخت و تولید قرار دارد و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

وزیر دفاع ادامه داد: قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و یک جنگنده سبک نظامی و آموزشی است ک نمونه‌های کوچکتر آن قبلا ساخته شده و امروز در مراحل پایانی ساخت است.

وزیر دفاع گفت: اگر وزارت ارتباطات برای موشک «سفیر» تامین منابع کند، ماهواره‌های ساخت دانشگاه شریف و امیرکبیر امسال پرتاب می‌شود.

سردار دهقان گفت: پرونده پارچین در شورای حکام و آژانس انرژی اتمی بسته شده است اما اینکه بر مبنای پروتکل الحاقی یا ان.پی.تی درخواستهایی در این باره شود، انجام آن مشروط به قبول کردن طرف مقابل است که در این راستا عربستان و برخی کشورها پولهایی خرج می کنند ولی موفق نخواهند شد.

وی همچنین از مذاکره ایران با روسیه و چین برای برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی و امداد دریایی خبر داد.

وزیر دفاع درخصوص کمک ایران به مقاومت نیز اظهار داشت: هر کسی در هر جایی برای مقابله با اسراییل از ما کمک بخواهد، این کار را بی دریغ انجام خواهیم داد.

سردار دهقان درخصوص تسلیح کرانه باختری نیز گفت: این کار باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام شود و هر جریانی که در این مسیر قدم بردارد را کمک خواهیم کرد.

وی درباره خرید تسلیحات سبک ازجمله کلاشینکف توسط ایران اظهار داشت: تمرکز ما در 10 سال اخیر به دلیل اولویت‌دهی به صنایع هوافضا، دریایی و پدافندی در تولید سلاح‌های سبک مثل کلاش کم شده بود که مقدار تولید ما نیازمان را تامین نمی کرد اما با توجه به شرایطی بحرانی در منطقه، نیاز به این سلاح‌ها بیشتر حس شد لذا خریدی در این خصوص صورت گرفت که عمدتا سرمایه‌گذاری در جهت تقویت زیرساخت‌های تولید داخیل است.

روایت اولین فرمانده سپاه از عهدشکنی صدام


نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به عهدشکنی دولت صدام در تبادل اسرا گفت: صدام روز 28 اسفند 1382 دقیقا یک روز قبل از حمله آمریکا به عراق 230 نفر از اسرای ما را تحویل داد.
؛جواد منصوری  با اشاره سالروزروایت اولین فرمانده سپاه از عهدشکنی صدام

 بازگشت اسرا و آزادگان جنگ تحمیلی به کشور، گفت: با شروع جنگ تحمیلی طبعا دو طرف ایران و عراق هر کدام تعدادی اسیر جنگی از طرف مقابل می‌گرفتند که این تعداد با گذشت زمان بیشتر می‌شد، به طوری که در پایان جنگ ایران حدود 50 هزار اسیر و عراق حدود 30 هزار اسیر در اختیار داشت. 
 
وی افزود: البته در طول جنگ در چند مرحله حدود 150 اسیر با وساطت صلیب سرخ بین‌المللی مبادله شد چون این افراد مریض و معلول بودند یا مشکلات ویژه‌ای داشتند. 
 
نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به متفاوت بودن نحوه نگهداری از اسرا در دو کشور ایران و عراق یادآور شد: ایران براساس 
اسناد، گزارش، مدارک و مشاهدات همه کسانی که در جریان بودند به شکل انسانی رفتار می‌کرد به گونه‌ای که حتی تعدادی از عراقی‌ها بعد از آنکه شرایط برای بازگشت آنها به کشورشان فراهم شد با اصرار در حضور صلیب سرخ نامه نوشتند که ما نمی‌خواهیم به عراق برویم و می‌خواهیم در ایران بمانیم چون احساس می‌کنیم اینجا شرایط زندگی برای ما بهتر و اخلاق و رفتار ایرانی‌ها با ما مطلوب‌تر است. در حالیکه از اسرای ما حتی یک نفر حاضر نشد در عراق بماند؛ البته تعدادی افراد بودند که با فشار منافقین در کمپ‌های اسرای ایرانی جذب سازمان منافقین شدند که تعداد اینها خیلی قابل ملاحظه نبود. 
 
وی ادامه داد: گزارش‌های صلیب سرخ بین‌المللی هم مؤید آن است که رفتار رژیم صدام نسبت به اسرای ایرانی بسیار بد و غیرقانونی بود و در موارد متعددی دست به جنایت زد به طوری که برخی اسرای ایران به شهادت رسیدند یا زیر شکنجه‌ها معلول و دچار نقص عضو شدند. 
 
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: با وجود اینکه در قطعنامه 598 تصریح شده بود بلافاصله بعد از پذیرش قطعنامه و آتش‌بس، دو طرف اسرای خودشان را آزاد کنند اما عراقی‌ها به هیچ‌وجه حاضر به آزادی اسرای ایرانی نشدند و به همین دلیل اسرای ما در عراق ماندند.
 
وی افزود: در سال 69 عراق کویت را اشغال کرد اما شرایط به گونه‌ای متفاوت از پیش‌بینی‌های دولت بغداد شد؛ عراقی‌ها مجبور شدند برای جلب حمایت ایران با تهران نامه‌نگاری کنند و چند اتفاق جدید و تقریبا غیرمنتظره افتاد. اول اینکه صدام قرارداد 1975 الجزایر را تأیید کرد، در حالیکه در ابتدای جنگ این قرارداد را پاره کرده بود و گفت ما در شرایطی این قرارداد را پذیرفتیم که در ضعف بودیم و حالا می‌خواهیم جبران کنیم. مورد دوم این بود که حاضر شد برای حل همه اختلافات مذاکره کند. سوم اینکه مبادله اسرا را پذیرفت. هر سه موضوع برای ما بسیار مهم بود و طبعا ما هم اعلام آمادگی کردیم برای اینکه این امر تحقق پیدا کند و به این ترتیب آزادسازی اسرا از دو طرف آغاز شد. 
 
نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: در میان آزادگان تعدادی بودند که برای ما کاملا غیرمنتظره بود چون اسامی آنها را دولت عراق اعلام نکرد و این نشان می‌دهد که ما اسرای زیادی داشتیم که عراقی‌ها به هر شکلی خواستند عمل کردند و اسامی برخی از آنها را اعلام نکرده بودند. نکته دوم اینکه تعدادی از افرادی که تحویل ما شدند دوره اسارتشان مربوط به 10 تا 12 سال قبل از آغاز جنگ ایران و عراق در سال 1358 بود یعنی مربوط به درگیری‌های دوره شاه بود که این بندگان خدا اسیر شده بودند یعنی رژیم بعث عراق نه در رژیم شاه و نه بعد از آن اظهاری از وجود آنها نکرده بود اما سال 69 آنها را به ما تحویل دادند که حدود 50 نفر بودند. 
 
منصوری تأکید کرد: البته دولت صدام در اینجا همچنان عهدشکنی و خلف وعده خودش را انجام داد و آن اینکه تعدادی از اسرای ایرانی را تحویل نداد و بعدها هم که مجبور شدند مورد بازرسی قرار بگیرند، متأسفانه برخی از عزیزان ما از جمله شهید تندگویان را به شهادت رساندند. مدارک و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار بعد از تصمیم به آزادی اسرا گرفته و اعمال شد. در نهایت صدام روز 28 اسفند 1382 دقیقا یک روز قبل از حمله آمریکا به عراق  230 نفر از اسرای ما را تحویل داد. 

روسیه باید ایران را قدرتی خطرناک در منطقه بشناسد


پایگاه اینترنتی گالف‌نیوز در گزارشی خصمانه به بررسی نقش روسیه و ایران در خاورمیانه پرداخت.
روسیه باید ایران را قدرتی خطرناک در منطقه بشناسد  پایگاه اینترنتی گالف‌نیوز در گزارشی ادعا کرد مداخله ایران در امور کشورهای عرب دلیل بی‌ثباتی خاورمیانه است. نگارنده گزارش ادعا می‌کند دستیابی تهران و قدرت‌های برتر جهان به توافق هسته‌ای مانع تلاش ایران برای رسیدن به اهدافش در منطقه نشده است. رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا در اینکه توافق هسته‌ای به حسنه شدن روابط با ایران منجر می‌شود، اشتباه می‌کردند.

با اینکه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران رو به پایان است؛ جوامع بین‌المللی ترجیح می‌دهند برای مشاهده چگونگی عملکرد ایران در اجرای توافق صبر کنند. 

نگارنده گزارش معتقد است استفاده روسیه از یک پایگاه نظامی در ایران برای تهران پیامی مبنی بر رضایت مسکو از همکاری نظامی این دو دارد. درصورتیکه همکاری روسیه با ایران اشتباه است. نگارنده در ادامه توصیه می‌کند روسیه نیز به جامعه بین‌المللی بپیوندد و همکاری خود را با کشورهای عرب افزایش دهد. در  این گزارش خصمانه آمده است: مسکو باید ایران را به عنوان یک قدرت خطرناک بشناسد.

در ادامه این گزارش ادعایی آمده است: روسیه باید به ائتلاف بین‌المللی ضد گروه تروریستی داعش بپیوندد و از مداخله در امور سوریه و حمایت از «بشار اسد،» رئیس‌جمهور این کشور خودداری کند.