ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی
ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی

بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی


هفته نامه خبری-تبیینی خط حزب‌الله در گزارشی ویژه درخصوص تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای رفع آسیب‌های اجتماعی بخش‌هایی منتشر نشده از بیانات اخیر رهبر انقلاب خطاب به مسئولان را منتشر کرد.
 هفته نامه خبری-تبیینی خط حزب الله متعلق به موسسه حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در سی و سومین شماره خود در گزارشی ویژه درخصوص تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای رفع آسیب های اجتماعی بخش‌هایی منتشر نشده از بیانات اخیر رهبر انقلاب خطاب مسئولان را منتشر کرد. پاراگراف‌های داخل متن نقل قول های مستقیم از رهبر معظم انقلاب است.

علاج مفاسد اجتماعی هر روزی که بگذرد دشوارتر خواهد شد/ اگر کسی در خانه یک دختر فراری داشته باشد چه حالی دارد؟

تاکید رهبر انقلاب اسلامی به مسئولین برای کار فوق‌العاده، فوق‌عادت و مضاعف در حـوزه رفـع آسیب‌های اجتماعی/ مردم عائله ما هستند

زلزله‌ی بم که آمد، خانه‌های مردم همه تخریب شد مردان،  زنان و کودکان زیادی زیر آوار باقی مانده بودند. شدت آسیب‌ها و لطمات به حدی بود که مردم مستأصل مانده بودند. 26 هزار کشته و 30 هزار زخمی عدد کمی نبود. چشم همه‌ی مردم داغدار به مسئولین بود بلکه کاری کنند. هنوز چند ساعت از حادثه نگذشته بود که رهبر انقلاب در پیامی، از همه‌ی مسئولین خواستند که با همه‌ی توان به کمک مردم بشتابند. اما ایشان به همین پیام اکتفا نکردند. دو سه روز از زلزله نگذشته بود که شخصا وارد بم شدند تا از نزدیک در جریان کمک‌های امدادی قرار بگیرند. اما این اولین و آخرین بازدید ایشان از بم نبود. 18 روز بعد از آن، مجددا رهبر انقلاب وارد بم شدند. این بار با لباس مبدل به میان مردم رفتند و از نزدیک با آنها حرف زدند و مشکلات‌شان را شنیدند. مردم که "آقا" را دیدند، آرام شدند.

آسیب‌های اجتماعی مانند آسیب‌های طبیعی‌اند؛ مانند زلزله که می‌تواند بنای خانه‌ها را تخریب کند، این آسیب‌ها بنیان خانواده و اجتماع را برهم می‌ریزد. اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت‌ها افزایش خواهد یافت. اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ خدای نکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل کند. «درست است که ما در کشور در درجه‌ی اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مسئله‌ی مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه‌ی قبل داده شد، یکی از بیماریهایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مسئله فوق‌العاده مهم است.95/2/11»

شاید از نگاه جامعه‌شناسانه، وجود آسیب‌های اجتماعی در هر اجتماع بشری امری طبیعی باشد، اما در شأن کشوری که آرمان «ساخت تمدن نوین اسلامی» دارد، به هر میزان، ولو اندک هم شایسته نیست. بنابراین گرچه در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارهایی شده است اما یقینا کافی نیست. برای حل آن، باید کار شبانه‌روزی کرد. «توقعات بیشتر از اینها است... اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌فهمد که چه قدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت.95/2/11»

 ممکن است حتی در کوتاه‌مدت، نتایج این تلاش شبانه‌روزی مشخص نشود اما نفس تلاش مسئولین، برای مردم مایه‌ی آرامش و مرهم است. «یک اشکالی که در کارهای بلند مدت هست و آن اینکه غالباً مجریان علاقه‌ای به کارهایی که تأثیراتش بلند مدت است ندارند؛ طبیعت انسان است... چون مردم این آسیبها را در زندگی لمس می‌کنند... وقتی می‌بینید یک دولتی است که دنبال علاج این آسیبها است، نفس این تلاش مردم را خرسند می‌کند، راضی می‌کند، امیدوار می‌کند.95/2/11»

 حال چگونه یک مسئول یا یک عنصر مؤمن و انقلابی می‌تواند این کار بلندمدت را شبانه‌روزی و با تمام وجود پی ‌بگیرد و خسته نشود؟ وقتی که حس کند خود او، جزئی از آن خانواده است و مشکل مردم، مشکل اوست. «ما مردم را باید عائله‌ی خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله‌ ما است. به مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده‌ی خود ما بود، آن‌جور نگاه می‌کردیم. اگر بنده یک بچه‌ی معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از  خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه‌ی دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتاً نداشته باشیم... ما باید به این قضیه در سطح جامعه حساس باشیم و به فکر علاج باشیم... ما در واقع اهتماممان به وضعیت مردم مثل اهتماممان به داخل خانواده‌ی خودمان باشد.95/2/11»

 اما در مقابله با آسیب‌های اجتماعی نباید به کارهای معمولی و جاری دستگاه‌ها اکتفا شود و هر از گاهی برای رفع تکلیف گزارشی‌ داده شود. تاکید رهبر انقلاب اسلامی در جلسات مختلف بر کار جهادی مستمر ویژه است. «انتظارم از مجموعه‌ی حاضر کارهای فوق العاده است؛ یک کارهایی هست که کارهای طبیعی دستگاه شما است و باید انجام بدهید، لابد هم انجام می‌دهید، بعد از این هم-این جلسه و امثال این جلسه باشد یا نباشد-انجام می‌دهید؛ این چیزی نیست که ما را قانع کند؛... یک کار فوق عادت انجام بگیرد، یک تلاش مضاعف انجام بگیرد.95/2/11»

همچنین در این موضوع مهم نیز مانند اقتصاد مقاومتی که همه‌ی دستگاه‌ها باید وسط میدان بیایند «همه‌ی دستگاه‌ها باید نقش آفرینی کنند؛ هم دستگاه‌های دولتی-منظورم قوه‌ی مجریه است-هم دستگاه‌های غیر قوه‌ی مجریه مثل مجلس، مثل قوه‌ی قضائیه، مثل نهادهای انقلابی. همه باید نقش آفرینی کنند، باید نقش خودشان را، سهم خودشان را مشخصاً پیدا کنند، بفهمند چه هست، و آن سهم را به بهترین وجهی، با شتاب متناسب انجام بدهند.95/2/11»

 نقش دستگاه‌های تبلیغاتی نیز در این کار اهمیت زیادی دارد اما بعضاً تاکنون نقش‌آفرینی مؤثری نداشته‌اند «عدم توجیه فرض کنید سازمان تبلیغات یا دفتر تبلیغات نسبت به این قضیه موجب می‌شود که در این زمینه کار نکنند. خب ما این همه امکانات داریم... باید دنبال کنند.... مجموعه‌ی صدا‌وسیما باید مطلع بشوند از آنچه که واقعیت کار است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند، صدا‌وسیما خیلی می‌تواند نقش ایفا کند.95/2/11»

اما در مقابل این عملیات جهادی و مقاوم‌سازی اجتماعی، نباید از عوامل مزاحم و ضد عملیات هم غفلت شود؛ مثلاً «وقتی که ما در جشنواره فجرمان فیلم‌هایی نشان داده می‌شود که اصلاً سوق می‌دهد مردم را به سمت این مفاسد اجتماعی، در واقع فرهنگسازی ضد این جهت را داریم انجام می‌دهیم؛ باید مراقبت بشود، باید به اینها توجه بشود.95/2/11»  و در آخر آنچه که هم برای مسئولان، و هم برای مردم -به‌ویژه جوانان مؤمن و انقلابی- وظیفه ایجاد می‌کند، به میدان آوردن ظرفیت‌ها و نیروهای مردمی است؛ «نیروهای مردمی خیلی می‌توانند کمک کنند و کمک هم می‌کنند، منتها برنامه می‌خواهد که چه‌جوری از نیروهای مردمی استفاده کنیم. جذب دلهای مردم و جذب کمکهای مردم-چه کمکهای مالی‌شان چه کمکهای فکری و بازویی‌شان-خیلی هنر می‌خواهد و این برنامه‌ریزی لازم دارد. 95/2/11»
در این کار پر اهمیتی که برای آن نباید شب روز و شناخت، نیز دست معجزه‌گر مردم که عنایت الهی را به‌دنبال دارد، راهگشا خواهد بود؛ این را تجربه‌ی انقلاب اسلامی ثابت کرده است؛ مهم این است که نیروی حزب‌اللهی این عرصه را نیز سنگری برای انقلابی‌گری و جهاد خود بداند، که «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی، و جهاد مالی است. 95/2/29»

موج رو به رشد خودکشی در فضای مجازی


خودکشی هر چند در وهله اول یک مشکل فردی به شمار می‌رود ولی از آنجایی که فرد در اجتماع زندگی می‌کند و تأثیرات متقابلی همواره بین آنها برقرار است، به عنوان یک معضل اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 ماجرا از خودکشی یک دختر 13 ساله در اتوبان نیایش شروع شد و این معضل اجتماعی را به تیتر اخبار رسانه‌ها تبدیل کرد. کافی است در جست‌و‌جو‌گر گوگل واژه "خودکشی" را تایپ کنید تا خیل عظیمی از کلیپ‌های خودکشی درملأ عام در برابرتان قرار گیرد.

به هر حال خودکشی پیوندهایی با متغیرهای اجتماعی دارد بطوری که علاوه بر تأثیری که از شرایط اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ارائه راهکارهای مناسب در بررسی مشکلات گروههای در معرض خطر مثل بیماران روانی و خانواده‌های آنها ، خانواده‌های نابسامان و آموزشهای فردی در مواجهه با تغییرات اساسی روش هایی سودمند است.

 در این راستا توجه به گروههای سنی که در معرض خطر بیشتری هستند و خودکشی در میان آنها رواج بیشتری نسبت به سایر گروههای سنی دارد، مثل نوجوانان و جوانان اهمیت زیادی دارد. 

مشکلاتی که در ملاعام جار زده می شوند
در چند مورد خودکشی که در هفته‌های اخیر گزارش شد پخش شدن اطلاعاتی درباره خودکشی این افراد، نشان می‌داد که آنها بیشتر خواهان برجسته کردن فشارهای اقتصادی و اجتماعی تحمیل شده بر خود در معرض عموم هستند.

فربد فدایی متخصص روانشناسی گفت: برخی موارد اقدام به خودکشی در دانش آموزان یا دانشجویان است که در زمینه هایی با موفقیت روبرو نشده و گاهی فشار خانواده روی آن‌ها در حدی است که برای جلوگیری از سرزنش و تنبیه اقدام به خودکشی می کنند. همچنین نگرانی های مالی و استرس ناشی از فشارهای تحصیلی از عوامل مهم اقدام به خودکشی در میان دانشجویان است.

وی دراین‌باره اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده، بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند از بیماری‌های روانی حادی رنج نمی‌برند و این فشارهای اجتماعی، اقتصادی و گاهی روانی است که آنها را ناچار به خودکشی می‌کند. این افراد با خودکشی درملأعام سعی دارند دیگران را در جریان مشکلات خود قرار دهند. بسیاری از آنان پس از اینکه هیچ راهی پیش روی خود نمی‌بینند تنها با انگیزه مطرح شدن این موضوع به عنوان دغدغه اجتماعی و انجام کارهایی برای رفع آن دست به این کار می زنند.

صدای خودکشی بلندتر از قبل شده
هرچند که این روزها اخبار مختلفی از خودکشی افراد می شنویم و آن را به رشد آمارهای خودکشی در سال‌های اخیر نسبت می دهیم اما درواقع این آمارها در ایران رشد ناچیزی داشته و تنها ابزار اینترنتی پیشرفته است که بیش از قبل همگان را از وجود آنها مطلع کرده و درسراسر کشور جار می زند. هرچقدر هم که این اطلاعات آدمی را نسبت به اطراف خود هوشیارتر از قبل کند اما باعث ترس، نگرانی و تشویش ذهنی خانواده‌ها می شود.

فدایی با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی همواره خودکشی امری مذموم تلقی می‌شود و بروز چند مورد خودکشی در روزهای اخیر موجی از نگرانی را در میان کارشناسان و مسئولان به وجود آورده است، عنوان کرد: خودکشی منجر به مرگ در آمریکا سه برابر ایران تخمین زده شده است. 

همچنان که در کشورهایی با رفاه مادی خوب و روابط انسانی ضعیف مانند سوئد، بالاترین میزان خودکشی بررسی شده است یا در ژاپن ارزش های سنتی، زندگی پررقابت و مشکلات معیشتی باعث شده تا این کشور یکی از بالاترین میزان خودکشی را در جهان دارا باشد.

هشدار در مورد خودکشی‌های تقلیدی
رسانه‌ها در انتشار اخبار مربوط به خودکشی باید دقت کرده و ملاحظات لازم را داشته باشند، چون‌ توجه نکردن به این مسئله سبب بروز خودکشی‌های تقلیدی در اجتماع می‌شود. خبر خودکشی مانند خبر تصادفات جاده‌ای یا سقوط هواپیما نیست و باید ملاحظات زیادی در انتشار آن صورت گیرد. البته منظور سانسور خبری خودکشی نیست بلکه رعایت بهداشت روانی مردم است.

در صورتی که خودکشی در سطح وسیعی منتشر شود، تعداد زیادی خودکشی به همان شکل منتشر شده رخ می دهد. لذا برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از چنین مشکلاتی باید در انتشار اخبار خودکشی دقت لازم را داشت.

موشکافی از علل خودکشی ها 
این متخصص روانشناسی با توجه به انواع خودکشی افزود: اقدام به خودکشی ( یعنی فردی که دست به خودکشی زده و نجات پیدا می کند، قصد جلب توجه خانواده و ترحم دیگران و رها کردن خود از یک مشکل را داشته است)، خودکشی منجر به مرگ و خودکشی پنهانی ( یعنی انجام رفتارهایی آگاهانه که مرگ را برای فرد در پی دارد) از جمله انواع خودکشی است.

وی با بیان اینکه مهم ترین علت خودکشی بیماری های روانی و در درجه اول افسردگی است، گفت: بیماری افسردگی 50 درصد خودکشی‌های منجر به مرگ را شامل می شود. افرادی که نشانه های بیماری افسردگی را دارند متاسفانه یا خود یا خانواده مطلع نبوده و باید نزد روانپزشک روند.

چرا برخی افراد دست به خودکشی می زنند؟
وی ادامه داد: تنهایی (این حالت به تدریج این احساس را در شخص ایجاد می کند که کسی را ندارد و هیچکس حقیقتا به زنده بودن یا مردن او اهمیت نمی دهد)، حس ناامیدی و بی پناهی (در این شرایط فرد احساس می کند که شرایط از آنچه هست بهتر نمی شود و کسی نمی تواند به او کمک کند)، حس بی ارزش بودن (فرد احساس بیهودگی می کند؛ به همین دلیل هرگز قادر به پذیرش چیزی نیست و از نظر وی هرگونه توجه، علاقه و تشویق دیگران ناموجه و بر مبنای یک فرض اشتباه است)، داشتن استرس نامناسب، استفاده از موادمخدر و مشروبات الکلی از دیگر مواردی است که فرد را به خودکشی سوق می دهد.

رژه ثروتمندان، خودکشی می آورد
میرطاهر موسوی استاد جامعه شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه درپی دسترسی سخت به امکانات مناسب زندگی، آسیب‌های اجتماعی تشدید شده است، گفت: تغییر ارزش‌های اخلاقی، با ارزش نبودن راستی و صداقت و نمایش رژه ثروت، جامعه را تهدید و خودکشی را افزایش داده است. خودروهای سه میلیاردی و خانه های 50 میلیاردی حسادت و افسردگی را در جامعه گسترش می‌دهند و به همین علت 70 تا 80 درصد خودکشی‌ها در شهرها است.  
       
قول الکی ندهید
آنچه را که فرد خودکشی گرا می گوید، جدی بگیرید و تلاش کنید تا چشم انداز وی را از شرایط به خوبی درک کنید. در این حالت فرد قادر است درمورد نیازهای خود و اینکه چه کسانی می توانند به او کمک کنند، صحبت کند.به او راه حل های عملی برای ارائه دهید؛ به عنوان مثال، اگر ضرب الاجل های تحصیلی برای دانشجوی مورد نظر تعیین شده است، آنها را از سر راه وی بردارید و هرگز از محدوده زمان و توانایی های خود فراتر نروید چون فرد خودکشی گرا بیش از این مستحق ناامیدی نیست.

فدایی در در رابطه با ارائه طرح برای جلوگیری از خودکشی افزود: از ده ها سال پیش در رابطه با جلوگیری از خودکشی در ایران بحث هایی شده و اقداماتی انجام شده است اما در درجه اول باید خانواده ها این مساله را جدی گرفته و هوشیار باشند تا اگر به علائمی نظیر بی اشتهایی، بی خوابی، بغض و یا تغییر در رفتار مواجه شدند، با مراجعه به روانشناس به درمان خودکشی بپردازند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملکرد فائزه هاشمی را نکوهش کرد


آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه جمهوری اسلامی عملکرد فائزه را نکوهش کرد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عملکرد فائزه را نکوهش کرد/ فائزه هاشمی کار بدی کرده است درپی انتشار خبر دیدار فائزه هاشمی با چند نفر از عناصر فرقه ضاله بهاییت، روزنامه جمهوری اسلامی درگفتگویی با آیت الله هاشمی رفسنجانی نظر وی را در ابن زمینه پرسید.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فرقه ضاله بهاییت یک فرقه استعمار ساخته ومنحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می جوییم.

7 عادت که در 7 دقیقه زندگی‌تان را 7 برابر شاد می‌کند


شاد زیستن و آرامش یادگرفتنی است تنها کافی است با به کارگیری برخی راهکارها آن‌ها را در خود بپرورانید و لذت ببرید.
؛ منظم و مرتب انجام دادن برخی کارها سبب عادت به انجام آن‌ها می‌شود و می‌تواند به زندگی روح و جلا ببخشد. برخی کارهای بسیار کوتاه به طور ناخودآگاه تاثیرهای مثبتی بر روح و جسم افراد بر جای می‌گذارد و احساس شادی، رضایت از زندگی، اعتماد به نفس، خودباوری، موفقیت و سلامتی روحی و روانی را افزایش می‌دهد.

می‌توان با عادت به انجام برخی کارهای بسیار ساده و در عین حال موثر در شادمانی و آرامش روزهای بهتری را به خود و دیگران هدیه داد. در اینجا به 7 کاری اشاره می‌کنیم که تنها 7 دقیقه وقت شما را می‌گیرند و احساس بهتری نسبت به خود و زندگی‌ ایجاد می‌کنند.

این هفت کار در کل به طور روزانه تنها 49 دقیقه وقت شما را می‌گیرد که می‌توانید آن ها را در طول روز تقسیم کنید؛ انجام این کارها پس از مدتی شما را به آرامش و شادمانی واقعی می‌رساند.

1-هر روز حتی به مدت 7 دقیقه ورزش کنید. لازم نیست در این مدت کوتاه فعالیت سختی انجام دهید همین که از پله‌ها بالا و پایین بروید یا پیاده‌روی کنید و کمی به بدنتان حرکت دهید کافی است.

2-هر روز 7 دقیقه به خود، موفقیت‌ها، دستاوردها، خانواده، دوستان و موارد خوشایند فکر کنید و در پایان 7 دقیقه نگاهی اجمالی به نقطه ضعف‌ها و نکات منفی زندگی‌تان بیندازید و برای بهبود آن‌ها چاره‌ بیندیشید.

3-هر روز 7 دقیقه از خالق خود به علت حس خوب ، سلامتی، آرامش و همه نکات مثبت زندگی و جهان اطرافتان قدردانی کنید.

4-هر روز 7 دقیقه را به کمک کردن به دیگران اختصاص دهید. لازم نیست این کمک مالی باشد، می‌توانید پای درد و دل دیگران بنشینید، برایشان هدیه بخرید، نکته‌ای مثبت به آن‌ها آموزش دهید یا به هر روشی کمکشان کنید.
5-هر روز 7 دقیقه را به بررسی کارهای عقب افتاده و نگران‌کننده اختصاص دهید و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.
6-هر روز 7 دقیقه به کار مورد علاقه خود بپردازید؛ به عنوان مثال موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید، تصاویر خوشایندی زندگی‌ یا عزیزانتان را تماشا کنید، به یادداشتی مورد علاقه نگاه بیندازید یا هر کار دیگری که حس خوبی به شما می‌دهد.

7-هر روز 7 دقیقه به صحبت و تبادل نظر با عزیزانتان بپردازید، می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید، پیام بدهید، گل بفرستید یا به صحبت کردن با آن‌ها بپردازید.