ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی
ن والقلم

ن والقلم

سیاسی_اجتماعی_فرهنگی_مذهبی.ورزشی

افشای حقایقی جدید از دو قایق نظامی آمریکا که وارد آبهای ایران شدند


حقایق جدیدی درباره دو قایق توپدار آمریکایی که وارد آبهای ایران شده بودند به دست آمده است.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک؛ زمانی که 10 تفنگدار آمریکایی ماه ژانویه (دی) وارد آبهای ایران شدند،‌ حادثه ای بین المللی را شکل دادند و فورا سوال هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به دقت ناوبری پیشرفته این مسئله چگونه اتفاق افتاده است. تحقیقات داخلی نیروی دریایی برخی مسائل را روشن کرد.

ماه ژانویه، زمانی که توافقنامه هسته ای ایران همچنان بلاتکلیف بود، دو قایق توپدار کوچک نیروی دریایی ارتش آمریکا وارد آبهای ایران در خلیج فارس شدند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیروهای آمریکایی مستقر در این دو قایق را بازداشت کرد و وضع به وجود آمده باعث شد واشینگتن و تهران در هر دو در یک موقعیت حساس دیپلماتیک قرار بگیرند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا ایراد فنی ( در ناوبری ) را علت این حادثه اعلام کرد اما پس از آزادی  تفنگداران دریایی آمریکا مشخص شد این قایق ها عملیاتی ( آماده عملیات ) بودند و به این ترتیب این مسئله با تردیدهایی روبرو شد.
تحقیقات داخلی نیروی دریایی آمریکا نشان داد ترکیبی از مسائل فنی، فقدان توانایی در برقراری ارتباط و فقدان آموزش مناسب ناوبری عامل این بد بیاری و دردسر بوده است.

مقامات آشنا به تحقیقات در این باره که خواستند نامشان فاش نشود در مصاحبه با نشریه فارن پالیسی توضیح دادند که این تفنگداران بازداشت شده آمریکایی عجله داشتند و به عنوان بخشی از یک عملیات تلاش می کردند ظرف مدت زمان تعیین شده 24 ساعته خودشان را از طریق دریا از کویت به بحرین برسانند.
یکی از دو قایقی که برای این ماموریت استفاده شده بود وضع مناسبی نداشت و نیازمند تعمیرات اساسی بود.
مسئولان تحقیق در این باره مدعی هستند این نیروهای آمریکایی زمانی که بازداشت شدند در تلاش برای تعمیر موتور قایقی بودند که از ابتدا وضع مناسبی نداشت.
مسافت این سفر نیز در این حادثه نقش داشت. این سفر که 240 میل دریایی بود، طولانی تر از آن مسافتی که این نیروهای آمریکایی برای آن آموزش دیده بودند. این مسافت همچنین نیازمند سوخت گیری در میانه راه بود و آنها می بایست پیش از تاریک شدن هوا به نقطه مورد نظر برای این کار می رسیدند. این نیروهای آمریکایی برای سوخت گیری قایق ها در شب آموزش ندیده بودند. مشکل دیگر اینکه این نیروهای آمریکایی از خط ارتباطی مستقیم با قایق سوخت رسان برخوردار نبودند.
این قایق ها به تجهیزات ناوبری جی پی اس مجهز بودند؛ اما تحقیقات انجام شده نشان داد نرم افزار نقشه که در اختیارشان بود جزیره فارسی نسبتا کوچک را نشان نمی داد. این قایق ها مجهز به یک دستگاه رادیویی بودند که به طور خودکار هر 30 دقیقه یک بار محل تفنگداران دریایی از سوی  یک مرکز عملیات به آنها اعلام می شد اما به دلایلی که در این تحقیقات هنوز مشخص نشده است، افسران در این مرکز عملیات به تفنگداران آمریکایی اطلاع نداده بودند که درحال ورود به آبهای ایران هستند.
یک مقام آمریکایی گفت : ما به دنبال یک سپر بلا برای خودمان نیستیم. هدف از این تحقیقات نه تنها بررسی وضع تفنگداران آمریکایی دخیل در این مسئله بلکه بررسی زنجیره فرماندهی نیز می باشد. مسئولیت پذیری مهم است؛ اما مهم تر از آن درسی است که ما می توانیم از این حادثه بگیریم و اطمینان یابیم که چنین حوادثی دیگر رخ نخواهد داد
اگرچه آزادی تفنگداران دریایی بازداشت شده آمریکا از طریق مذاکرات بین جان کری و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه آمریکا و ایران با موفقیت انجام شد؛ اما وضع می توانست بدتر از این شود.
بنا به گفته مقامات، هر دو قایق آمریکایی مسلح به مسلسل های کالیبر 50 و همچنین مسلسل بودند. با توجه به اینکه این تفنگداران دریایی درحال تعمیر ایراد موتور یکی از قایق ها پیش از بازداشت شدن بودند، "دیوید نارتکر،" 27ساله ، افسر ارشد آنها، نمی توانست به این قایق های توپدار دستور فرار بدهد. البته انجام دادن چنین کاری مستلزم تیراندازی به طرف قایق گشتی ایرانی و بروز درگیری نظامی مختصر بین دو طرف بود که می توانست خیلی زود به یک حادثه بین المللی تبدیل شود.

شش حیوان که پیامبر(ص) کشتن آنها را منع کرد


امام صادق(ع) روایت کردند که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: از کشتن زنبور عسل، مورچه، قورباغه، گنجشک، شانه به سر و پرستو بپرهیزید.
 امام صادق(ع) روایت کردند که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: از کشتن زنبور عسل، مورچه، قورباغه، گنجشک، شانه به سر و پرستو بپرهیزید.
زنبور عسل را به این سبب که پاکیزه می‌خورد و پاکیزه پس می‌دهد، حیوانی است که خدای ارجمند به او وحی کرد و حیوانی است نه از جن و نه در شمار انسان.
مورچه به این دلیل که مردم در روزگار حضرت سلیمان‌ بن‌ داوود(ع) به قحطی گرفتار شدند، پس هنگامی که به سوی نماز باران خواهی می‌رفتند، مورچه‌ای را دیدند که روی دو پای خود ایستاده دست‌هایش را به سوی آسمان بلند کرده و می‌گوید: "خدایا، ما آفریده‌ای از آفریدگان تو هستیم و از فضل تو بی‌نیاز نیستیم، ما را از نزد خود روزی ده و ما را به گناهان کم‌خردان آدمی زادگان بازخواست منما."
پس سلیمان به مردم گفت: به خانه‌هایتان برگردید که همانا خدای فرازمند بر اثر دعای دیگران به شما آب داد.
قورباغه بدین رو بود که چون بر ابراهیم(ع) آتش برافروختند، همه جانداران زمین به خدای بزرگ و ارجمند شکایت کردند و از او خواهش کردند که بر آتش آب بریزند، خدا به هیچ یک از آنان اجازه نداد مگر قورباغه که دو سوم پیکر قورباغه در انجام این کار سوخت و تنها یک سوم از پیکرش سالم ماند.
شانه به سر (هدهد) به این دلیل بود که او راهنمای سلیمان(ع) به کشور بلقیس بود.
گنجشک به این دلیل که یک ماه راهنمای حضرت آدم(ع) از سرزمین سراندیب به سرزمین جده بود.
و اما پرستو به این سبب که گردش او در آسمان به دلیل اندوه خوردن بر ستم‌هایی است که روا داشتند و عبادت او خواندن «سوره حمد» است و آیا نمی‌بینید که او می‌گوید: «ولااضالین».

روحانی در پیامی به وزیر کشور: انتخابات 7اسفند، افق تازه‌ای از "همدلی ملت و دولت


رییس جمهور گفت: انتخابات هفتم اسفند، افق تازه‌ای از «همدلی ملت و دولت»را به نمایش گذاشت.
انتخابات هفتم اسفند، افق تازه‌ای از «همدلی ملت و دولت»را به نمایش گذاشت/ ملت ایران با حضور پرشکوه خود حماسه آفرید/ قدردانی از دست اندرکاران برگزاری سالم و قانونمند انتخابات هفتم اسفندماه
، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی رییس جمهور در پیامی به وزیر کشور ، با قدردانی از همه دست اندرکاران برگزاری سالم و قانونمند انتخابات پرشکوه هفتم اسفندماه تاکید کرد: تجربیات حاصل از مراحل مختلف این انتخابات، می‌تواند سرمایه مناسبی برای اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات مربوط شود.
متن پیام رئیس جمهور به دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور به این شرح است: 
 
بسم الله الرحمن الرحیم 
 
 جناب‌ آقای دکتر رحمانی فضلی 
 
وزیر محترم کشور 
برگزاری سالم و قانونمند انتخاباتی پرشکوه در جمعه 7 اسفند سال 1394 که برگ زرین دیگری بر کارنامه مردم سالاری دینی افزود و افق تازه‌ای از «همدلی ملت و دولت»را به نمایش گذاشت، شایسته شکر و سپاسگزاری است. 
تلاش‌های ارزشمند شما و استانداران و فرمانداران سراسر کشور در کنار هیأت‌های اجرایی که از ماه‌ها قبل با برنامه‌ریزی همه جانبه، مقدمات لازم را آماده کردید و با سعه صدر و قانونگرایی؛ زمینه ثبت‌نام فراگیر و انتخابات رقابتی را فراهم آوردید؛ و با همکاری خیل عظیمی از مسئولان صندوق‌ها و ناظران و بازرسان، امنیت لازم و اطمینان خاطر ملت و افزایش اعتماد عمومی را حاصل نمودید، کاری بزرگ و قابل تقدیر از دیدگاه مردم آگاه و فهیم کشور بود. 
ملت شریف ایران هم علیرغم برخی محدودیت‌ها که در احراز صلاحیت‌ها پیش آمد با حضور پرشکوه خود حماسه آفرید و اعتماد خود به صندوق رأی را با گسترش مشارکت خود به جهانیان نشان داد. 
برای تداوم این حضور پربرکت و حرکت مبارک، باید نقاط قوت و ضعف آن را شناخت و بهبود بخشید. تجربیات حاصل از مراحل مختلف این انتخابات، می‌تواند سرمایه مناسبی برای اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات مربوط شود تا با افزایش شفافیت و پاسخگویی در همه مراحل، مردم و نامزدها اجرای دقیق و کامل قانون را شاهد باشند و با جامعیت قانون و مقررات، راه اعمال سلیقه‌های شخصی را به طور کامل ببندد. 
از شما و همه همکاران با ایمان و پرتلاشتان در وزارت کشور و دیگر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم و برایتان از درگاه خداوند توفیق بیشتر برای خدمات اثربخش‌تر به ملت بزرگ و صبور ایران را مسألت دارم. 
حسن روحانی 
رییس جمهوری اسلامی ایران

در شبکه های اجتماعی به دنبال چه می گردیم؟


متاسفانه این روزها شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی مهمان خانه های مردم شده تا آن جایی که بخش های مهمی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرارداده است.
؛ امروزه فرقی نمی کند کجا باشیم، در منزل یا محل کار، مترو یا تاکسی، مهمانی یا سفر، هنگام غذا خوردن یا خوابیدن،  در هر شرایطی مدام در حال ارسال و دریافت عکس ها، فیلم ها و مطالب  و فرستادن پیام به گروه ها و افراد در شبکه های اجتماعی مختلف هستیم. شبکه های اجتماعی مختلفی مانند: وایبر، اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ، لاین و...
گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی در فضای اینترنتی و نرم افزارهای تلفن همراه مثل وایبر، واتس آپ، تانگو و اخیرا تلگرام، باعث کاهش روابط خانوادگی و عاطفی شده است و باعث دور شدن افراد خانواده از یکدیگر شده است. متاسفانه از آنجایی که ورود اینگونه سامانه ها بدون بستر سازی فرهنگی و آمادگی فکری به جامعه بوده است و در این خصوص فرهنگ سازی نشده است عوارض و ضایعات رفتاری قابل توجهی همراه خود وارد نموده اند.
متاسفانه بهره گیری از این گونه ابزارها محدود به سن یا گروه سنی خاصی نبوده و در خانواده ها مشاهده می گردد که والدین نیز به استفاده از اینگونه نرم افزارها مشغول هستند.
اکنون که استفاده از اینگونه شبکه ها امری اجتناب ناپذیر است و بیشترین زمان تعامل ما در این شبکه ها شکل میگیرد. بهتر است درکنار استفاده مطلوب از آن با رعایت برخی آداب از سوتفاهم و آسیب های تعامل در این فضا بکاهیم.
مهمان های ناخوانده ای که مهمان خانه ها شده اند
جعفر بای جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شبکه های اجتماعی که تعداد آنها روز به روز زیاد می شود مهمان های ناخوانده ی خانه های مردم شده اند ،عناصر مزاحمی که  وقت شهروندان را از دست آنها خارج کرده است و به عنوان یک سرگرمی ،بازی و تفریح برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: هر کسی می تواند بر اساس سلیقه ی شخصی هرچیزی را  که می خواهد به اشتراک بگذارد این مسئله فضای امنیتی  و آرامش و آسایش را از زندگی افراد شلب کرده و گاهی اوات مباحثی به اشتراک می گذارند که مسئله ساز و مشکل ساز می شود .
مهارت خود فیلترینگ را بالا ببریم
بای تصریح کرد: بنابراین افرادی که دارای توانایی های خود مدیریتی و مهارت خود کنترلی هستند  باید از این فضاها بترسند  و همه ی انسان ها باید مهارت خود فیلترنیگ را داشته باشند .
وی تاکید کرد : افراد نباید هر چه را که به اشتراک گذاشته می شود مورد استفاده قرار دهند زیرا روح نیز مانند جسم غذای خاص خود را می طلبد هر موادی برای جان انسان سلامتی نمی آورد بنابراین باید فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که نظارت و کنترلی بر روی آنها وجود ندارد لااقل از سوی خود افراد کنترل شود و بر روی آنها نظارت داشته باشند .
این جامعه شناس بیان کرد: ولی باز هم گاهی اوقات با مباحثی برخورد می کنیم که روح را آرزده می کند  به همین دلیل باید یک قواعد و نظارتی  در خصوص رفتار درست و صحیح با این گونه شبکه ها و فضاهای اجتماعی وجود داشته باشد .  
هر مطلبی را به اشتراک نگذاریم 
بای درپاسخ به  این سئوال که نحوه ی رفتار درست با شبکه های اجتماعی باید چگونه باشد خاطر نشان کرد: باید بر اساس زائده های شخصی و فردی خود از این گونه شبکه ها استفاده کنیم ،استفاده باید مدیریت  شود ،بهره برداری ها باید کنترل شود نه اینکه هر مطلبی را کپی کنیم و به اشتراک بگذاریم . بابراین اگر مدیدریت و کنترل درست وجود نداشته باشد قطعا در آینده دچار مشکل و آسیب می شویم . 
اگر افراد  در شبکه‌های مجازی عضو هستند  و یا در گروه‌های خاص، باید انتظاراتشان را مدیریت کنند. قرار نیست با بودن در گروه‌ها حتی گروه‌های درمانی و آموزشی و یا علمی در زندگی‌ افراد  اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد. پس  کاربران باید از این فرصت خوب و استثنایی که می‌توانید در کمترین زمان اطلاعات زیادی به‌دست بیاورید بیشترین استفاده را برای خودشان بکنند.
 باید مراقب پیش داوری‌ها، قضاوت‌ها، صمیمیت‌های آتشین  باشیم .
قبول کنیم شبکه های اجتماع وقت گیر است!
 بای  در عنوان کرد: نخستین گام برای رهایی از فضاهای مجازی این است  که بپذیریم استفاده بیش از حد از این شبکه ها، آسیب رسان و تلف کننده وقت است. البته و در صورتی که در استفاده بیش از حد از این شبکه ها افراط کرده اید و احساس می کنید که معتاد این شبکه ها شده اید، نگران نباشید چراکه با سخت کوشی، نظم و به کار بردن چند اصل، می توانید بر این اعتیاد خود غلبه کنید. بدون شک اگر بخواهیم  که یک باره ارتباط خودمان  را با شبکه های اجتماعی قطع کنیم، امکان موفقیتمان  بسیار کم خواهد شد؛ بنابراین بهتر است با تدوین یک برنامه ریزی مناسب، تلاش کنیم  تا روز به روز میزان فعالیت تان در شبکه های اجتماعی را کاهش دهیم تا به حد معقول و منطقی برسد. برای رسیدن به این هدف بهتر است همیشه فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهیم همراه مان داشته باشیم تا برای حضور در شبکه های اجتماعی با مدیریت زمانی بهتری عمل کنیم.
بدون هدف عضو گروه ها نشوید
این جامعه شناس بیان کرد:افراد  عضو گروه هایی شوند  که هدف شان مشخص باشد و اعضای آن نیز شناخته شده باشند. به طور مثال، فعالیت در یک گروه کاری، تحصیلی یا خانوادگی می تواند برای افراد مفید باشد. با این حال اگر کاربران  متاهل هستند باید تلاش کنند تا از ارتباط با خانم ها و آقایان دیگری که در فضای مجازی پای درد دل های آنها  می نشینند، خودداری کنند چراکه رفته رفته انسان در ارتباط با جنس مخالف در چنین فضاهایی احساس امنیت می کند و با تداوم ارتباط ممکن است احساس ها و پیوندهای عاطفی ایجاد شود و به طور جدی زندگی زناشویی آنها  را هدف قرار دهد و زمان زیادی از آنها بگیرد. فراموش نکنیم  که برای درد دل کردن هیچ جایی بهتر از خانواده و هیچ کسی بهتر از همسر نیست.
وی در پایان اظهار داشت: لذا باید پیگیری و مدیریت خود را در استفاده از شبکه های اجتماعی محدود کنیم   و هر مطلب  و عکسی را به اشتراک کابران نگذاریم. 
در پایان بهتر است رفتار و مدیریت صحیح در برخورد با شبکه های اجتماعی داشته باشیم و هر مطلبی را با هر عنوان و یا  هر عکسی را به راحتی به اشتراک نگذاریم و مهارت های خود مدیریتی و خود کنترلی را در  خود افزایش بدهیم.

روحانی در سومین همایش بین‌المللی خودرو؛ انتخابات بسیار معناداری در ایران انجام شد/


رئیس جمهور گفت: آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد.
انتخابات بسیار معناداری در ایران انجام شد/ آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و رهنمود برای همه ما داردحجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سومین همایش بین‌المللی خودرو که امروز سه‌شنبه (11 اسفند ماه) در محل اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به حماسه 7 اسفند ماه  گفت: از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات تشکر و قدردانی می‌کنم. 
وی ادامه داد: انتخابات همواره دمیدن روح جدید در  کالبد جامعه برای حضور و حرکت پرشتاب تر در مسیر توسعه و رفاه جامعه بوده و هست،کشوری که انتخابات و صندوق رای ندارد قطعا پرنشاط و زنده نخواهد بود. 
رئیس جمهوری با اشاره به شرایط حساس در منطقه  گفت: ملت ایران در این شرایط خاص به صورت گسترده در انتخاباتی رقابتی سالم شرکت کردند و همانطور که قبل تر گفتیم نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس هر طور که باشد دولت خود را موظف به احترام به آن می‌داند. 
وی تصزیح کرد: بسیار انتخابات معناداری در ایران انجام شد، آرای مردم صدها جلد کتاب حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد، من امیدوارم همه ما درس آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی آرای آنها حرکتش تأثیرگذار در سرنوشت این کشور بوده و خواهد بود.
روحانی اظهار داشت: این مردم هستند که راه و مسیر جامعه را تعیین می‌کنند و نظر آنها برای هر مسئولی باید محترم باشد، چراکه مسیر توسعه و اداره هر جامعه را مردم را مشخص خواهند کرد. 
رئیس جمهوری با اشاره به تعیین کنندگی رای مردم در جامعه گفت: در سیاست داخلی و خارجی وقتی نظرات متفاوتی وجود داشته باشد این آرای مردم است که راه درست را مشخص می‌کنند و سپاس‌گذاریم از مردم که گام بلندی برای پیشبرد و اهداف ملت برداشتند.
*مردم نشان دادند که کدام سلیقه به نظر آنها نزدیک‌تر است
روحانی تصریح کرد: سپاسگزاریم از مردم فهیم و غیور و سربلند این کشور که کشور را گامی به پیش بردند مسیر توسعه را مشخص کردند و گفتند در میان سلیقه‌های مختلف کدام سلیقه به نظر مردم نزدیکتر است البته این معنایش این نیست که جناحی حاکم باشد و جناحی حق حضور نداشته باشد؛ همه جناح‌ها و احزاب چه آنهایی که از لحاظ رأی مردم به مفهوم اکثریت‌اند و یا به مفهوم اقلیت‌اند هر دوی آنها برای نظام محترمند.
وی اضافه کرد: ما همواره معتقدیم بعد از دوران انتخابات در هر مرحله‌ای دوران رقابت اجتماعی و سیاسی پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مدنظر باشد، امروز کشور در شرایطی قرار دارد که بعد از گذشت چند سال تحریم‌های شدید غیرقانونی و ظالمانه صنعت و مسیر رشد توسعه ما با اختلالاتی مواجه شود.
رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه در این راستا لازم بود که با منطق و بیان با دنیا سخن بگوییم تصریح کرد: مردم ایران همواره صلح خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری با مردم جهان هستند و این خواست ملت بزرگ ایران بود که در سال 92 مردم با صدای رسا گفتند ما اعتدال می‌خواهیم نه افراط را ما به دنبال تعامل با جهان هستیم نه تقابل.
وی اضافه کرد: مردم همواره خواهان این بودند که مشکلات را با دنیا با منطق و نشستن پشت میز مذاکره حل کنند و ما به ملت قول دادیم که دیپلمات‌های کشورمان قادرند پشت میز مذاکره حقوقشان را بگیرند و منطق ملت را به کرسی بنشانند و مسیر را برای همکاری و توسعه جهانی باز کنند.
* دوران تقابل به سرآمده است
روحانی خاطر نشان کرد: آنچه که وعده داده بودیم با حمایت مردم  و پشتیبانی ملت بزرگ ایران به انجام رساندیم و امروز دوران تقابل بسر آمده، اگر کسانی که فکر می‌کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد هنوز پیام سال 92 را با تأخیر دو ساله دریافت نکردند.
رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه مردم همواره برای حقوق خودشان ایستادگی کردند، اظهار داشت: این مردم در برابر فشار و تحریم سر فرو نمی‌آورند اما خواهان تعامل با ملت‌های جهانند، چراکه کشورمان از دیرباز سرزمین اتصال ملت‌های شرق و غرب بوده و امروز هم خواهان آن است که همان نقش را ایفا کند.